Leads converteren naar betalende klanten.


Raynaud Vanwolleghem, 12/03/2021

In onze blog "Tips voor uw website" spraken we over hoe u uw website naar een hoger niveau kan tillen en zo meer qualiteitsvolle prospects kan binnenhalen. Nu de potentiële nieuwe klanten zich op uw site bevinden is het tijd voor de 2de stap. Zet de bezoekers om naar warm leads. Let op, dit is geen stap die zomaar kan gezet worden, maar dit vereist een aanpaak, een proces. Lees hieronder de tipps and tricks. 


Content marketing

Om een onderscheid te maken tussen echt geïnteresseerde klanten of gewoon koude bezoekers, kan gebruik gemaakt worden van marketing automation. Wat houdt dit nu in? Marketing automation of ookwel lead nurturing genoemd, is een proces waarbij er automatisch verschillende acties worden uitgevoerd voor de prospects die zich op uw site bevinden. Zo kan je bijvoorbeeld een pop-up installeren waarbij de prospect zijn naam, nummer of e-mail adres kan achterlaten in ruil voor uw informatieve website. 


Marketing automation

Geautomatiseerde marketing zijn vooraf uitgestippelde paden die de nieuwe klant zal bewandelen. Niet lukraak, maar volgens een weg die u als bedrijf heeft uitgestippeld. Waarvoor staat de automatisation dan? Wel, omdat u zich niet kunt bezighouden met elke koude bezoeker zijn deze paden geautomatiseerd. Dit houdt in dat je bepaalde stappen vastlegt voor bepaalde prospects. 

Een voorbeeldje om dit te verduidelijken: Wanneer een prospect zijn e-mail adres nalaat wordt er meteen een welkomstmail verstuurd naar deze nieuwe potentiële klant. Een volgende stap in het pad kan zijn dat wanneer de prospect de mail opend en op CTA 1 drukt, hij een informatiebrochure van link 1 krijgt. Wanneer de prospect op de link van sociale media drukt, krijgt hij een CTA om een promotievideo te zien. Je schakelt hierbij vertraging uit en probeert zo de prospect om te zetten in warme lead.


Goede content

Jawel ook content is super belangrijk bij het converteren van prospects naar warme leads. Het is vanzelfsprekend dat uw content relevant moet zijn voor uw doelgroep. Daarnaast moet ook van langs uw kant geluisterd worden naar uw doelgroep. Het push-gedrag die in het verleden vaak toegepast werd door verkopers is weg. Wat mist de klant? Waarom is uw product een meerwaarde voor de klant? Welke informatie verwacht de klant? Dit zijn vragen waarmee u rekening mee moet houden bij het creëren van uw content. Een allesomvattende term voor deze activiteiten noemen we in de marketingwereld inbound marketing. Kort uitgelegd plaats u bij inbound marketing uw website en doelgroep centraal en zorg je voor de juiste content. 


Plaats een prijs

Een laatste stap in het overhalen van een prospect is de prijs. Dit is ook vaak het keerpunt van prospects. Kunt u ze overtuigen om een warme lead te worden, of zal u te maken hebben met een UQL, unqualified lead. Dit is dus een persoon die niet zal converteren naar klant.  Waarom nu juist prijzen plaatsen op uw website en niet een CTA: "vraag gratis uw prijsofferte aan". Herinnert u zich de topic over de UX? Zorg ervoor dat de experience die de prospect op uw site beleefd van goede kwaliteit is. Een prospects moet op een eenvoudige en snelle manier doorheen uw site geloodst kunnen worden, zonder vervelende momenten. Prijzen plaaten op uw site kan hierbij de weg naar een effectieve betalende klant binnenhalen verkorten door meteen de vraag naar de prijs te beantwoorden. Daarom is het zeker niet slecht om ervoor te zorgen dat uw porspect uit verschillende packs kan kiezen. Dit zorgt ervoor dat hij/zij de keuze heeft een pack te kiezen die het best bij hem/haar past. 



Zorg dus eerst en vooral dat u een verschil kunt maken tussen echt geïnteresseerde prospects en gewone bezoekers. Loods ze doorheen uw pad aan de hand van marketing automation. Dit zorgt ervoor dat de processen sneller uitgevoerd worden en de user experience hierdoor ook verbeterd. Daarnaast zorgt u dat uw inbound marketing on point is door het gebruik van goede content en de doelgroep centraal te stellen. Als laatste tip geven wij mee een prijs te plaatsen om de laatste vraag van de prospect weg te nemen. 


Hulp nodig bij uw marketing projecten? Bij Ray's design helpen we u graag verder 😊


Lees ook onze andere blogs!

Tips voor uw website
Tips voor uw website
Gebruik van Social Media
Gebruik van Social Media
Belangrijkheid van een logo.
Belangrijkheid van een logo.
brand awareness
brand awareness